jle-ernst.reismee.nl

Dit is Macau

Hoi lieve lezers,

Vandaag vertel ik jullie wat meer over Macau als stad, om te beginnen is de stad ongeveer net zo groot als Zwolle maar ze hebben ongeveer 5,5x zoveel inwoners. Macau is een onderdeel van China maar toch willen ze apart van China zijn, ze hebben wel dezelfde overheid maar sommige regels zijn dan weer anders. Als je naar China gaat moet je dus ook heel officieel de grens over en de douane door, en je krijgt dus ook elke keer een stempel. Ondanks dat het hele proces het al een beetje weggeeft dat je niet meer in China bent, zie je het ook gelijk. De wegen en gebouwen zijn allemaal zo ontzettend anders in vergelijking met China. Alles is hier in Macau net even iets netter. Ook rijden ze op de linker weghelft, waar ik echt zo aan moest wennen. Ik zou liegen als ik zeg dat ik niet vele malen de verkeerde kant op heb gekeken bij het oversteken. Of als ik vanuit de bus een auto in kijk en zie dat ze alleen op hun telefoon kijken, of dat er helemaal niemand zit, is toch een seconde van verwarring.

Macau is dan ook het Las Vegas van China, in China zijn casino's verboden maar Chinezen mogen wel graag gokken, het enige wat ze wel mogen zijn van die soort kraskaartjes. Ik heb geen idee hoe het verder werkt dus misschien kan je ook helemaal niet krassen. Maar in ieder geval, hier mag je dus wel gokken en het hele ding van Macau is dus ook casino's en resorts.

Macau bestaat uit 3 wijken, je het Coloane dat ligt het meest zuidelijkst, daarboven ligt Taipa en in het noorden heb je Macau (noemen wij vaak Macau Macau, lekker creatief). Macau ligt aan China vast en Taipa en Coloane liggen op een eiland die door een brug aan Macau vast zitten. Nu hoor ik je denken: "Loïs waar ligt dan de universiteit?" ja en dat is dus een grappig verhaal. Macau is een best vooruitstrevende en rijke stad, het is tevens ook het dichtstbevolkte van alle landen en afhankelijke territoria ter wereld, dus ontzettend vol. Jaren geleden bedachten ze in Macau dat ze eigenlijk wel een nieuwe campus nodig hadden, eentje die 12.000 studenten zou bergen, ze hadden alleen geen ruimte. Dus wat doe je dan? dan klop je bij de buren aan om te vragen of je misschien een stuk land mag huren. Zo gezegd, zo gedaan ze groeven een tunnel onder het kanaal door en bouwden een campus.

Dat was niet het enige wat ze nodig hadden, Macau ligt naast wereldstad Hongkong maar de oceaan ligt er tussen, best onhandig. Toen besloten Hongkong, Zhuhai en Macau om werelds langste zeeoverstekende brug te bouwen. Maar ze hebben ook gelijk maar even een eiland aangelegd waar die brug dan aan land zou komen. Mijn vrienden en ik hebben er wel eens over gegrapt dat als er ooit een WK in Macau mag worden gehouden, dat ze speciaal voor de gelegenheid een eiland met een stadion maken, geef ze een paar jaar.

Maar de casino's zijn dus het ding van Macau, je hebt in Taipa 4 grote resorts. Je hebt The Galaxy, met 1 miljoen vierkante meter is dit (als ik me niet vergis) de grootste. De ramen hebben een gouden gloed dus overal waar je kijkt is goud, zelfs jijzelf als de zon er net even op valt. Dan heb je The Londoner en Parisian, ik weet niet zeker of dezen ook een casino hebben, maar zijn hele grote winkelcentrums en spa's etc. En als laatste heb je The Venetian, dit is het grootste casino ter wereld. Nou ben ik niet zo'n gokker maar best leuk om even te kijken, en rond te lopen. Ze hebben allemaal ook heel veel winkels en de resorts zijn in de stijl van de naam, zo heb je in The Venetian een kanaal met daarin gondels waar je een tochtje in kan maken, en buiten The Parisian staat een gigantische Eifeltoren.

Macau is echt een bijzondere plek, het is de perfecte mix tussen China en het westen. Zo vieren ze zowel kerst als het Chinese nieuw jaar en zijn ze dus ook vrij op deze feestdagen. En overal zijn openbare toiletten, welke schoon zijn en daadwerkelijk een toilet is, geen gat in de grond. Het is er eigenlijk altijd mooi weer en over het algemeen zijn de mensen best wel lief. Dus als je ooit inde buurt begeeft? kom vooral eventjes langs, het is het meer dan waard.

Liefs,

Loïs Ernst

Papa

Mooi weer laiver tot over 3 dagen

Guda

Het zal gek zijn om weer in het gewone Appingedam te zijn na zo’n belevenis in deze bijzondere stad!
Maar stiekem ook weer fijn. Tot snel lieverd

Janneke

Mooi verhaal weer. Geniet er nog even van!

Jan &Tineke

Binnenkort weer in een ander wereld dat is ook weer even wennen dus tot gauw.
See you in n'Daam.

Enna

Leuke verhalen ??‍♀️ goede reis naar Daam ???

Wolter

Weer een leuk verhaal! Nog even ben je weer thuis

Tiny

Alvast goede reis naar je thuishaven Lois. Groetjes

Trijnie

Hoi Loïs wat kan jij goed vertellen zeg! Alles tot in de kleinste details, zodat wij als lezers ons een beeld kunnen vormen van wat jij allemaal ziet.Je laatste verhaal, vind best wel jammer heb er echt van genoten..maar wat fijn dat je binnenkort weer bij je familie bent. Lieve groetjes van mij?

Johanna

Weer heel mooi omschreven, ik heb er weer enorm van genoten!
Morgen stap je weer in het vliegtuig naar huis.
Heeeeelijk!!!❤️❤️❤️