jle-ernst.reismee.nl

Studieontwijkend gedrag

Hoi lieve lezers,

Terwijl ik dit schrijf weet ik zelf ook drommels goed wel dat ik eigenlijk zou moeten studeren. En dat ga ik ook echt wel doen, maar het is zo verwarrend soms. De lessen zijn allemaal goed te volgen, maar waar wij op de Hanze echt heel diep op in gaan bespreken ze hier slechts eenmalig en vergeten het dan weer. Waar wij heel uitgebreid en gegrond onderzoek moeten doen, zijn ze hier gemiddeld twee weken met een volledig project bezig. En dan bedoel ik studentenweken.

Iedereen zegt altijd dat Chinezen zo ijverig zijn en zo hard werken, en ik zeg niet dat het niet waar is maar het ligt wel net even anders. Of beter gezegd, deze generatie zit net even anders in elkaar. Een vriend vertelde mij dat de basisscholen en middelbare scholen gewoon een hele dag duren. En dit wist in natuurlijk nog wel van mij vorige bezoek aan China, maar het blijft me toch verbazen. Hij zag zijn ouders dan soms 's avonds even als hij naast zijn huiswerk tijd had en daar was het dan mee gezegd. "Maar heb je dan wel van je jeugd genoten?" vroeg ik hem? Verbaasd keek die me aan, "natuurlijk niet! wat denk je zelf?" vroeg hij lachend.

Later vertelt hij me hoe zijn leven er later uit gaat zien, hij moet voor zijn gezin zorgen en ook zijn kinderen gaan later zo veel uren naar school. Ze hebben ook niet echt een keuze, dat is normaal hier. Maar toch heb ik het idee dat ook deze generatie het toch een beetje anders wil doen. En ik verwacht niet dat de vrouwen gaan werken, de mannen thuis blijven en ze hun kind thuisonderwijs gaan geven. Maar ze gaan het wel anders doen.

Ik mis de ijverigheid ook tijdens de lessen, wanneer ik een presentatie geef en iedereen een spelletje doet op de Ipad. Of soms is de les begonnen en zijn er 10 mensen, geleidelijk aan druppelen de rest van de 50 dan wel binnen. Maar ook zonder dat de docent op kijkt of dat er verontschuldigingen aan te pas komen. Nou moet ik zeggen dat dit alleen bij mijn Chinese leraar zo is, de westerlingen zeggen er wat van. En dat vind ik ook niet meer dan normaal, ik zou me denk ik kapot schamen als ik 20 minuten te laat zou zijn, laat staan elke dag.

Toch heb ik daar ook mee om moeten leren gaan, wat voor een Nederlander 15.00 uur is, is voor een Braziliaan 15.20 uur. Gelukkig hebben we van elkaar geleerd, maar in het begin was ik er wel echt pissig over. En begrijp me niet verkeerd, ik mag zelf ook graag treuzelen en ik ben regelmatig een paar minuten te laat maar dat is anders ;).

Liefs,

Loïs Ernst

Reacties

Reacties

Johanna

Wederom een prachtig verhaal, zo heeft iedereen zijn eerlands gewoonten.
Zo vergaar je een schat aan herinneringen. Voor een mooi boek!❤️

Pap

Klopt treuzelkont en dat is geen paar minuten

Henk

Nog net op tijd hoop ik

Trijnie

Hoi Loïs ik zit jou verhaal te lezen om 4.00 s'nachts kan niet slapen, dus komt jou verhaal goed van pas.
Als ik dit zo lees is het verschil in de culttuur erg groot, voor jou betekend dit veel aanpassen dus, een hele andere manier van studeren dan je gewend bent. Die ervaring ben je dus ook weer rijker ? het is ook een hele belevenis op zich ook, maar de mooie herinneringen neem je met je mee...
Wederom een prachtig verhaal lieverd, groetjes van mij ??

Wolter

?❤️

Jan &Tineke

Dit neem je allemaal weer mee voor de toekomst zo weet je wat er in de wereld
Overal weer anders is. Tot gauw....!!!!!

Tiny

Groetjes en tot in Appingedam!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active